جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کارآفرینی اینترنتی چیست؟

?What is Internet entrepreneurship
20 دقیقه برای مطالعه
کارآفرینی اینترنتی چیست؟

مقدمه

در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم کارآفرینی اینترنتی و روش های آن آشنا کنیم. خوب بهتره که اول با مفهوم خود کارآفرینی آشنا بشویم و ببینیم اصلا به چه چیزی کارآفرینی می گویند و به چه کسی کارآفرین، و بعد از آن هم از بستر اینترنت استفاده می کنیم تا به هدف خود در این مقاله برسیم.
کارآفرینی فرآیند شناسایی فرصت‌ها و راه‌اندازی کسب‌وکار‌های جدید است. کارآفرینان افرادی هستند که خطرات راه‌اندازی کسب‌وکار جدید را می‌پذیرند و به دنبال ایجاد ارزش جدید برای جامعه هستند

آشنایی با مفاهیم کارآفرینی و کارآفرین

کارآفرینی اینترنتی , خوب بهتره شروع کنیم. یک سخن معروف هست که می گوید بهترین راه یاد گیری مثال می باشد. خوب چرا ما از این شیوه استفاده نکنیم. در نظر بگیرید که در سنی هستید که می خواهید دیگر خودتان درآمد داشته باشید (یا به قولی دستتون تو جیب خودتون باشه)، خوب شما دو راه در پیش رویتان وجود داره، اولین راه اینه که برید سراغ آگهی های استخدامی در روزنامه، مجلات، سایت های اینترنتی، اپلیکیشن ها و… و متناسب با حرفه و تخصصی که دارید یک شغل مناسب خودتان را پیدا کنید راهی که اکثریت آن را انتخاب می کنند.

اما راه دیگری هم برای شما وجود دارد و آن هم اینه که، با توجه به حرفه و تخصصتان، کسب و کار یا ایده کاریه خودتان را راه اندازی کنید و به جای این که استخدام شوید، استخدام کنید در این صورت شما کارآفرینی یا کارآفرینی اینترنتی کرده اید و از این به بعد به عنوان کار آفرین شناخته می شوید.

شاید بپرسید که این کار خیلی بعید به نظر می رسه اما شما با راه اندازی کسب و کار خودتان، حداقل یک نفر را استخدام کرده اید و آن کسی نیست جز خودتان. اجازه بدید با یک مثال، مفهوم را بهتر متوجه بشویم، یه کارگاه تولید وسایل تزیینی را در نظر بگیرید، مسلما این کارگاه یک کارفرمایی دارد که افرادی را برای ساختن وسایل تزیینی استخدام کرده است و این افراد در قبال کاری که انجام می دهند دستمزدی را از کارفرمای خود دریافت می کنند.
خوب در این مثال ما شخص کارفرما کسی بوده که یک ایده داشته و آن هم ساخت وسایل تزیینی و فروش آن ها بوده، در این صورت او کارآفرینی کرده است و به عنوان کارآفرین شناخته می شود.
خوب حالا بهتر است که دید خود را تا حدودی علمی کنیم و یک تعریف علمی از کارآفرینی و کارآفرین و کارآفرینی اینترنتی ارائه دهیم.

تعریف کارآفرینی و کارآفرین

کلمه Entrepreneur که در زبان فارسی به کارآفرین ترجمه شده، اصالتاً یک کلمه فرانسوی است که اولین بار در سال 1723 میلادی برای توصیف فردی که با پذیرفتن ریسک اقتصادی و با امید به سودآوری، یک کسب‌وکار را راه‌اندازی و مدیریت می‌کند. با این تعریف از کارآفرین، کارآفرینی فرآیند اقداماتی است که یک کارآفرین به‌عنوان شخصی که همیشه به دنبال ایده‌های تازه است، به آن‌ها متوسل می‌شود تا با پذیرفتن ریسک و تردیدهای ذاتی موجود در هر اقدام جدید، از آن ایده‌ها فرصت‌های تازه خلق کند.

یه سوال، با وجود این که می توانیم در جایی استخدام شویم چرا دیگر به دنبال کارآفرینی که همراه آن ریسک پذیری، تردید، احتمال ضرر و … وجود دارد، باشیم؟
در پاسخ این سوال باید بگویم که اگر از یک زندگی تکراری به این صورت که هر روز چند ساعت مشخص در جایی حضور داشته باشید و کار کنید و در انتها هم حقوقی دریافت کنید، برای مسافرت دنبال مرخصی باشید و… لذت می برید، می توانید گزینه استخدامی را برگزینید اما اگر مثل من از موارد بالا فراری هستید پس بهتره که ایده و کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید.

تعریف کارآفرینی اینترنتی

کارآفرینی اینترنتی (Internet Entrepreneurship) فرآیند راه اندازی و اداره یک کسب و کار است که عمدتاً به صورت آنلاین فعالیت می کند. کارآفرینان اینترنتی از اینترنت برای دسترسی به مشتریان، فروش محصولات یا خدمات و مدیریت کسب و کار خود استفاده می کنند. آنها همچنین ممکن است از اینترنت برای همکاری با سایر کارآفرینان، یافتن سرمایه گذاران و جمع آوری سرمایه استفاده کنند.

کارآفرینی اینترنتی چیست؟

مهارت های لازم برای کارآفرینی اینترنتی

1) یاد بگیریم که تا می توانیم از قدرت تفکر خود بهره بگیریم تا بتوانیم ایده کسب و کار خود را متناسب با شرایطی که در آن زندگی می کنیم ارئه دهیم. یه جمله معروف هست که میگه فروختن آب تو کویر هنر نیست، کسی موفق است که بتونه تو کویر شن بفروشه، پس اگه بتوانید ایده هایی که در نظر می گیرید با جمله بالا تطبیق دهید بسیار ایده با ارزشی خواهد بود. و در ایده هایی که به ذهنتان می رسه یک نکته را مد نظر داشته باشید مردم بابت دو چیز پول می دهند یک، کار هایی که توان انجام آن را نداشته باشند و دو، کار هایی که حوصله انجام آن را نداشته باشند.

2) هر گنجی یک نقشه هم داره. پس باید برای ایده خودتان، مسیرتان هم مشخص کنید. باید مسیرتان دقیق مشخص باشد که قراره چه کاری انجام دهید. تا بتوانید از راهنمایی دیگران بهره ببرید.

3) منابع در اختیارتان را بشناسید. باید بدانیم که میزان منابع موجود شامل منابع مالی، انسانی و… چه میزان می باشد تا بر اساس آن برنامه ریزی کنید.

4) به یاد داشته باشید که کسب و کار شما در ابتدا مانند یه نهال تازه کاشته شده است پس باید خیلی مراقب آن باشید و آن را با تمام وجود حمایت کنید، در این مسیر ممکن است ضرر هایی هم محمتل شوید اما نباید ناامید شوید و دست از کار بکشید تا وقتی که نهال شما به یک درخت تنومند تبدیل شود.

به طور خلاصه اگر شخصیتی هستید که عاشق چالش و ریسک هستی، منطقی و حاضر به تغییر هستی، به خودت و کارات اعتماد داری، مسئولیت اشتباهاتت رو می پذیری، می تونم بهتون تبریک بگم شما پتانسیل این را دارید که یک کارآفرین موفق شوید.
پس خیلی راحت می توانیم با دقت به اطراف خود و تفکر درباره آن یک ایده کسب و کار را راه اندازی کنیم
خوب تقریبا می توانم صدای ذهنتان را بشنوم که می پرسد، اگر کارآفرینی به همین سادگی که می گوییم باشد چرا بیشتر افراد به کارآفرینی روی نمی آورند در زیر چند تا از دلایل این موضوع را بیان می کنیم.

تصورات نادرست از کارآفرینی

1) برخی تصور می کنند که کارآفرینی اینترنتی یک استعداد خدادادی است و فقط در بعضی افراد وجود دارد. واقعیت چنین نیست بلکه هرکسی می تواند به نوبه خود کارآفرین باشد فقط کافی است که کمی اعتماد به نفس داشته باشیم.
2) حتما باید یک ایده خیلی بزرگ داشته باشیم تا کارآفرینی به حساب بیاید. چنین تصوری کاملا نادرست است شما می توانید با ساختن عروسک های چوبی هم کارآفرین باشید. یک مثال بارز آن اسپینر ها بودند که تا مدتی دست هر شخصی دیده می شد و مثال دیگر عروسک های ایموجی هستند که جلوی هر ماشینی چندتایی از آن را می توانید ببینید.

3) برای کار آفرینی نیاز به سرمایه بالایی هست. این جمله متناسب به ایده کسب و کار ما می تواند درست یا نادرست باشد.اگر ایده شما راه اندازی یک کارخانه باشد پس شما نیاز به سرمایه بالایی دارید اما اگر چنین نیست می توانید با سرمایه کم هم ایده خود را عملی کنید. البته بهتره بیان کنم شاید 90 درصد ایده های موفق امروزی در ابتدا با سرمای خیلی کم شروع به کار کردند.

حال با توجه به مطالبی که بیان کردیم آیا صحیح است که ما همین الان از کارمندی خارج بشویم و کسب و کار خود را شروع کنیم؟
در جواب این سوال باید بگویم که زمانی از کارمندی خارج شوید که
1)برای ایده خود یک برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت نوشته اید
2)به انداز چند ماه پس انداز کردی.
3)بیزنس شما صورت حساب ماهیانه را پوشش دهد.
4)حداقل دو منبع درآمد دارید.

البته یه نکته هم بیان کنم که کارآفرینی اینترنتی قرار نیست برای شما فقط خوشی و لذت داشته باشد شاید بپرسید چرا؟ به یاد داشته باشید که شما در یک شغل معمولی فقط باید به کارفرمای خود حساب پس دهید، اما در کارآفرینی اینترنتی شما مسئول هستید که به سرمایه گذاران، شرکا و از همه مهمتر مشتریان پاسخ دهید.

خوب امیدوارم تا اینجای مقاله توانسته باشم شما را متقاعد کنم که شما هم می توانید یک کارآفرین باشد.

حال در نظر داشته باشیم که ما یک ایده خیلی خوب داریم. در نظر داشته باشیم این ایده بسیار خوب ما تا زمانی که توسط مردم شناخته نشود فقط یک ایده خواهد بود و هیچ سودی جز این برای ما نخواهد داشت. پس باید با تبلیغ، مردم را با ایده کسب و کار خود آشنا کنیم. شاید بگویید که هزینه تبلیغ بسیار بالاست.اما خبر خوبی که دارم اینه که ما در حال حاضر مجهز به یک سلاح خیلی قدرتمندتر از قبل هستیم که آن چیزی نیست جز کلمه دوم در عنوان مقاله ما یعنی اینترنت.

آشنایی با کارآفرینی اینترنتی

استارت آپ های اینترنتی موفق ایرانی

دیجی‌کالا: دیجی‌کالا یک فروشگاه اینترنتی است که در سال 1385 راه اندازی شد و اکنون یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی ایران است. دیجی‌کالا طیف گسترده ای از محصولات را از جمله لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی، پوشاک، کتاب و غیره را به فروش می رساند.
آپارات: آپارات یک پلتفرم ویدیو اشتراک گذاری است که در سال 1385 راه اندازی شد. آپارات اکنون یکی از محبوب ترین پلتفرم های ویدیو اشتراک گذاری ایران است و بیش از 100 میلیون کاربر ثبت نام کرده است.
باسلام: باسلام یک بازارچه آنلاین است که در سال 1393 راه اندازی شد. باسلام به فروشندگان خرده فروشی این امکان را می دهد که محصولات خود را بدون واسطه به فروش برسانند.
دیوار: دیوار یک وب سایت و اپلیکیشن خرید و فروش کالای دست دوم است که در سال 1390 راه اندازی شد. دیوار اکنون یکی از محبوب ترین وب سایت ها و اپلیکیشن های خرید و فروش کالای دست دوم ایران است و بیش از 50 میلیون کاربر ثبت نام کرده است.
اسنپ: اسنپ یک سرویس تاکسی اینترنتی است که در سال 1393 راه اندازی شد. اسنپ اکنون یکی از محبوب ترین سرویس های تاکسی اینترنتی ایران است و بیش از 10 میلیون کاربر فعال دارد.
اینها تنها چند نمونه از استارت آپ های اینترنتی موفق ایرانی هستند. ایران در سال های اخیر شاهد رشد سریع استارت آپ های اینترنتی بوده است و این روند در سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

انواع کسب و کارهای اینترنتی

کسب و کارهای تجارت الکترونیک (E-Commerce): این کسب و کارها محصولات یا خدمات را به صورت مستقیم به مصرف کنندگان به صورت آنلاین می فروشند.
کسب و کارهای بازاریابی محتوا (Content Marketing): این کسب و کارها محتوایی مانند مقالات، پست های وبلاگ و فیلم ها ایجاد و توزیع می کنند تا مشتریان را جذب و درگیر کنند.
کسب و کارهای نرم افزاری به عنوان یک سرویس (SaaS): این کسب و کارها نرم افزاری را می فروشند که از طریق اینترنت قابل دسترسی و استفاده است.
کسب و کارهای بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing): این کسب و کارها محصولات یا خدمات دیگران را تبلیغ می کنند و برای هر فروشی که ایجاد می کنند کمیسیون دریافت می کنند.
کسب و کارهای رایگان (Freemium): این کسب و کارها نسخه پایه محصول یا خدمات خود را به صورت رایگان ارائه می دهند و سپس برای ویژگی های برتر یا افزودنی ها هزینه دریافت می کنند.

کسب و کارهای تجارت الکترونیک (E-Commerce)

این کسب و کارها محصولات یا خدمات را به صورت مستقیم به مصرف کنندگان به صورت آنلاین می فروشند.
تجارت الکترونیک (E-Commerce) فرآیند خرید و فروش کالاها و خدمات از طریق اینترنت است. این یک شکل از تجارت است که از فناوری برای ارتباط با مشتریان و انجام معاملات استفاده می کند.

تجارت الکترونیک می تواند به روش های مختلفی انجام شود، از جمله:
خرید از یک فروشگاه اینترنتی
خرید از یک شبکه اجتماعی
خرید از طریق یک بازار آنلاین
خرید از طریق یک برنامه تلفن همراه
تجارت الکترونیک مزایای زیادی برای مشاغل و مشتریان دارد. برای مشاغل، تجارت الکترونیک می تواند راه اندازی کسب و کار را آسان تر کند، بازارهای جدیدی را برای فروش محصولات و خدمات خود باز کند و هزینه های عملیاتی را کاهش دهد. برای مشتریان، تجارت الکترونیک می تواند انتخاب گسترده تری از محصولات و خدمات را ارائه دهد، قیمت های پایین تری را ارائه دهد و راحتی خرید از خانه را فراهم کند.

اصطلاحات انگلیسی تجارت الکترونیک عبارتند از:

E-Commerce: تجارت الکترونیک
Online shopping: خرید آنلاین
E-marketplace: بازار آنلاین
Social commerce: تجارت اجتماعی
Mobile commerce: تجارت تلفن همراه

کسب و کارهای بازاریابی محتوا (Content Marketing)

این کسب و کارها محتوایی مانند مقالات، پست های وبلاگ و فیلم ها ایجاد و توزیع می کنند تا مشتریان را جذب و درگیر کنند.
بازاریابی محتوا (Content Marketing) فرآیند ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و مداوم با هدف جذب و حفظ مشتریان بالقوه و واقعی است. این یک استراتژی بازاریابی است که بر ایجاد و توزیع محتوای با کیفیت برای جذب و درگیر کردن مخاطبان هدف تمرکز دارد.

بازاریابی محتوا مزایای زیادی برای مشاغل دارد، از جمله:

افزایش آگاهی از برند
جذب مشتریان بالقوه
حفظ مشتریان
ایجاد روابط با مشتریان
افزایش فروش
بهبود رتبه بندی در موتورهای جستجو
اصطلاحات انگلیسی بازاریابی محتوا عبارتند از:

Content Marketing: بازاریابی محتوا
Content: محتوا
Content Creation: تولید محتوا
Content Distribution: توزیع محتوا
Content Marketing Strategy: استراتژی بازاریابی محتوا
Content Marketing Plan: برنامه بازاریابی محتوا
Content Marketing Goals: اهداف بازاریابی محتوا
Content Marketing Tactics: تاکتیک های بازاریابی محتوا
Content Marketing Tools: ابزارهای بازاریابی محتوا
Content Marketing ROI: بازگشت سرمایه بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا یک استراتژی بازاریابی قدرتمند است که می تواند به مشاغل در رسیدن به اهداف خود کمک کند. اگر به دنبال راه های جدیدی برای رشد کسب و کار خود هستید، بازاریابی محتوا یک گزینه عالی است.

کسب و کارهای نرم افزاری به عنوان یک سرویس (SaaS)

این کسب و کارها نرم افزاری را می فروشند که از طریق اینترنت قابل دسترسی و استفاده است.
نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) یک مدل تحویل نرم افزار است که در آن نرم افزار از طریق اینترنت به کاربران ارائه می شود. کاربران نیازی به نصب یا نگهداری نرم افزار در رایانه های خود ندارند و می توانند به آن از هر دستگاهی که به اینترنت دسترسی دارد دسترسی داشته باشند.

SaaS مزایای زیادی برای مشاغل دارد، از جمله:

هزینه کمتر: SaaS می تواند هزینه نرم افزار را برای مشاغل کاهش دهد زیرا نیازی به خرید یا نگهداری سخت افزار یا نرم افزار نیست.
انعطاف پذیری بیشتر: SaaS به مشاغل اجازه می دهد تا نرم افزار را با نیازهای خود تنظیم کنند و می توانند به آن از هر دستگاهی که به اینترنت دسترسی دارد دسترسی داشته باشند.
نگهداری و به روز رسانی آسان تر: SaaS به مشاغل نیازی به نگهداری یا به روز رسانی نرم افزار ندارد زیرا این کار توسط ارائه دهنده SaaS انجام می شود.
اصطلاحات انگلیسی نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) عبارتند از:

Software as a Service (SaaS): نرم افزار به عنوان یک سرویس
Cloud computing: رایانش ابری
On-premises software: نرم افزار در محل
Subscription-based software: نرم افزار مبتنی بر اشتراک
Web-based software: نرم افزار مبتنی بر وب
SaaS یک مدل تحویل نرم افزار محبوب است و به طور فزاینده ای توسط مشاغل استفاده می شود. اگر به دنبال راه های جدیدی برای کاهش هزینه های نرم افزار و افزایش انعطاف پذیری هستید، SaaS یک گزینه عالی است.

کسب و کارهای بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

این کسب و کارها محصولات یا خدمات دیگران را تبلیغ می کنند و برای هر فروشی که ایجاد می کنند کمیسیون دریافت می کنند.
بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing) یک نوع بازاریابی است که در آن یک کسب و کار (فروشنده) با یک فرد یا کسب و کار دیگر (همکار) برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود همکاری می کند. همکار سپس یک لینک به وب سایت فروشنده در وب سایت یا رسانه های اجتماعی خود ایجاد می کند. اگر یک بازدیدکننده از طریق این لینک به وب سایت فروشنده مراجعه کند و خریدی انجام دهد، همکار کمیسیونی دریافت می کند.

بازاریابی وابسته یک راه عالی برای کسب و کارها برای گسترش آگاهی از برند، جذب مشتریان جدید و افزایش فروش است. همچنین یک راه عالی برای همکاران برای کسب درآمد از ایجاد محتوا و بازاریابی محصولات یا خدمات مورد علاقه خود است.

اصطلاحات انگلیسی بازاریابی وابسته عبارتند از:

Affiliate Marketing: بازاریابی وابسته
Affiliate: همکار
Advertiser: تبلیغ کننده
Publisher: ناشر
Commission: کمیسیون
Link: لینک
Conversion: تبدیل
ROI: بازگشت سرمایه
بازاریابی وابسته یک استراتژی بازاریابی محبوب است که می تواند به مشاغل و همکاران در رسیدن به اهداف خود کمک کند. اگر به دنبال راه های جدیدی برای رشد کسب و کار خود هستید، بازاریابی وابسته یک گزینه عالی است.

کسب و کارهای رایگان (Freemium)

این کسب و کارها نسخه پایه محصول یا خدمات خود را به صورت رایگان ارائه می دهند و سپس برای ویژگی های برتر یا افزودنی ها هزینه دریافت می کنند.
کسب و کارهای رایگان (Freemium) مدل کسب و کاری است که در آن یک شرکت نسخه پایه محصول یا خدمات خود را به صورت رایگان ارائه می دهد و سپس برای ویژگی های برتر یا افزودنی ها هزینه دریافت می کند. این مدل کسب و کار برای اولین بار توسط Jarid Lukin، مدیر عامل شرکت Alacra، در سال 2006 معرفی شد.

کسب و کارهای رایگان مزایای زیادی برای مشاغل دارد، از جمله:

جذب مشتریان جدید: کسب و کارهای رایگان می توانند به راحتی مشتریان جدید را جذب کنند زیرا کاربران می توانند محصول یا خدمات را بدون هیچ هزینه ای آزمایش کنند.
افزایش وفاداری مشتری: کسب و کارهای رایگان می توانند وفاداری مشتری را افزایش دهند زیرا کاربرانی که از نسخه رایگان محصول یا خدمات راضی هستند، بیشتر احتمال دارد برای ویژگی های برتر یا افزودنی ها هزینه پرداخت کنند.
کسب درآمد: کسب و کارهای رایگان می توانند از طریق فروش ویژگی های برتر یا افزودنی ها، تبلیغات یا جمع آوری داده های کاربران درآمد کسب کنند.
کسب و کارهای رایگان یک مدل کسب و کار محبوب است و توسط بسیاری از شرکت های موفق از جمله Spotify، Netflix و Dropbox استفاده می شود. اگر به دنبال راه های جدیدی برای رشد کسب و کار خود هستید، کسب و کارهای رایگان یک گزینه عالی است.

اصطلاحات انگلیسی کسب و کارهای رایگان عبارتند از:

Freemium: رایگان
Freemium model: مدل کسب و کار رایگان
Freemium business: کسب و کار رایگان
Freemium product: محصول رایگان
Freemium service: سرویس رایگان
Freemium features: ویژگی های رایگان
Freemium add-ons: افزودنی های رایگان
Freemium pricing: قیمت گذاری رایگان
Freemium marketing: بازاریابی رایگان
کسب و کارهای رایگان یک راه عالی برای جذب مشتریان جدید، افزایش وفاداری مشتری و کسب درآمد است. اگر به دنبال راه های جدیدی برای رشد کسب و کار خود هستید، کسب و کارهای رایگان یک گزینه عالی است.

آموزش جامع کارآفرینی اینترنتی

مراحل کارآفرینی اینترنتی 

ایده پردازی (Ideation): این اولین و مهم ترین مرحله کارآفرینی اینترنتی است. در این مرحله باید ایده ای برای کسب و کار خود پیدا کنید. این ایده می تواند هر چیزی باشد، از یک محصول جدید گرفته تا یک سرویس جدید.
تحقیق (Research): پس از پیدا کردن ایده، باید تحقیقاتی در مورد آن انجام دهید تا مطمئن شوید که بازاری برای آن وجود دارد و شما مزیت رقابتی دارید.
تهیه طرح کسب و کار (Business Plan): یک طرح کسب و کار سندی است که اهداف، استراتژی ها و برنامه های کسب و کار شما را توضیح می دهد. این سند به شما کمک می کند تا کسب و کار خود را به صورت منظم مدیریت کنید و سرمایه گذاران را جذب کنید.
راه اندازی کسب و کار (Launching): پس از تهیه طرح کسب و کار، باید کسب و کار خود را راه اندازی کنید. این شامل ایجاد یک وب سایت، بازاریابی کسب و کار شما و شروع فروش محصولات یا خدمات شما است.
مدیریت کسب و کار (Managing): پس از راه اندازی کسب و کار، باید آن را مدیریت کنید. این شامل ارائه خدمات مشتری، بازاریابی کسب و کار شما و حسابداری است

مزایای کارآفرینی اینترنتی 

هزینه راه اندازی و نگهداری پایین
کسب و کارهای اینترنتی معمولاً هزینه راه اندازی و نگهداری پایینی دارند. این به این دلیل است که آنها نیازی به اجاره محل، خرید تجهیزات یا استخدام کارکنان زیادی ندارند.
دسترسی به بازار جهانی
کسب و کارهای اینترنتی می توانند به بازار جهانی دسترسی داشته باشند. این بدان معناست که آنها می توانند محصولات یا خدمات خود را به افراد در سراسر جهان بفروشند.
امکان کار از هر مکانی
کسب و کارهای اینترنتی می توانند از هر مکانی کار کنند. این بدان معناست که کارآفرینان می توانند از خانه، کافه یا هر مکان دیگری کار کنند که به اینترنت دسترسی داشته باشند.
انعطاف پذیری در ساعات کاری
کسب و کارهای اینترنتی می توانند انعطاف پذیری زیادی در ساعات کاری داشته باشند. این بدان معناست که کارآفرینان می توانند ساعات کاری خود را با سبک زندگی خود تنظیم کنند.

چالش های کارآفرینی اینترنتی

رقابت شدید
کسب و کارهای اینترنتی با رقابت شدیدی از سایر کسب و کارهای اینترنتی و کسب و کارهای سنتی روبرو هستند. این رقابت می تواند دشوار باشد و کسب و کارهای اینترنتی باید در ارائه محصولات یا خدمات با کیفیت بالا و قیمت های رقابتی قوی باشند.
عدم اطمینان از بازار
بازار اینترنتی دائماً در حال تغییر است و کسب و کارهای اینترنتی باید بتوانند با این تغییرات سازگار شوند. این تغییرات می تواند دشوار باشد و کسب و کارهای اینترنتی باید درک خوبی از بازار و نیازهای مشتریان داشته باشند.
ریسک از دست دادن سرمایه
کسب و کارهای اینترنتی با ریسک از دست دادن سرمایه زیادی روبرو هستند. این به این دلیل است که آنها معمولاً هزینه راه اندازی و نگهداری پایینی دارند و می توانند به سرعت به دلیل عدم موفقیت در بازاریابی یا فروش شکست بخورند.

برترین کارآفرین های اینترنتی ایران

ایران در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیری در حوزه کارآفرینی اینترنتی بوده است. بسیاری از شرکت‌های اینترنتی ایرانی در حال حاضر در سطح جهانی شناخته شده‌اند و در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. برخی از موفق‌ترین کارآفرینان اینترنتی ایران عبارتند از:
حسام آرمندهی، بنیان‌گذار کافه بازار، بزرگترین بازار اپلیکیشن‌های اندروید در ایران
بابک بختیاری، بنیان‌گذار آپارات، بزرگترین پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیو در ایران
نازنین دانشور، بنیان‌گذار تخفیفان، بزرگترین پلتفرم تخفیف‌های گروهی در ایران
محمدعلی یوسفی، بنیان‌گذار دیجی‌کالا، بزرگترین فروشگاه اینترنتی در ایران
مهدی رسولی، بنیان‌گذار آپ، بزرگترین پلتفرم حمل‌ونقل ریلی در ایران
این شرکت‌ها در حال حاضر میلیون‌ها کاربر در ایران و سراسر جهان دارند و نقش مهمی در اقتصاد ایران ایفا می‌کنند. آنها همچنین الهام‌بخش بسیاری از افراد دیگر برای شروع کارآفرینی اینترنتی هستند.

علاوه بر شرکت‌های ذکر شده، بسیاری از کارآفرینان اینترنتی دیگر در ایران نیز در حال موفقیت هستند. این افراد در زمینه‌های مختلف از جمله آموزش، سلامت، گردشگری و غیره فعالیت می‌کنند. آنها با استفاده از فناوری، زندگی مردم ایران را آسان‌تر و بهتر می‌کنند.

کارآفرینی اینترنتی در ایران یک پدیده نوظهور است، اما پتانسیل زیادی برای رشد دارد. با توجه به رشد سریع اینترنت در ایران، انتظار می‌رود تعداد کارآفرینان اینترنتی در سال‌های آینده به طور فزاینده‌ای افزایش یابد.
در این مقاله سعی شد تا شما عزیزان را با مفهوم کارآفرینی اینترنتی یا همان کسب و کار شخصی و استفاده از اینترنت برای آن آشنا کنیم. اگر قدری اعتماد به نفس داشته باشید و اهل ریسک پذیری باشید می توانید کسب و کار خود را راه اندازی کنید همچنین به شما توصیه می کنیم که حتما مطالعه خود را در زمینه کسب و کار های اینترنی بالا ببرید تا بتوانید در این شاخه درآمدزایی موفق تر باشید.

امیدواریم این مقاله در باب کارآفرینی اینترنتی برای شما مفید بوده باشد.

ارادتمند شما | علیرضا بشیری راد

دیدگاهتان را بنویسید