حرف اول این چهار رفتار که (Dominance)برتری طلبی و (Influence )تاثیرگذاری و (Steadiness )ثبات و (Compliance) تطابق بودند، در کنار هم قرار گرفت و مخفف DISC را ایجاد کرد
ریشه تست
آزمون دیسک بر اساس مطالعات ویلیام مولتون مارستون شکل گرفته است. مارستون، کتابی تحت عنوان هیجانات انسانهای معمولی نوشته بود و در آن کتاب، توضیح داده بود که انسانها، هیجانات خود را از طریق چهار رفتار بروز میدهند.اگرچه قطعا باید مطالعات ویلیام مارستون را به عنوان ریشه ی اصلی شکل گیری ابزار رفتارشناسی دیسک در نظر گرفت،اما به خاطر داشته باشیم که تمام ابزار های رفتار شناسی DISC موجود،به صورت مستقل و پس از او طراحی شده اند.ویلیام مارستون، دیسک را به عنوان ابزاری برای سنجش رفتارهای خود و همینطور رفتارهای دیگران در تعامل با آنها میدید.
مدل رفتاری دیسک رو ویلیام مارستون در سال ۱۹۲۰ مطرح کرد. البته اون هیچوقت تستی بر مبنای این مدل ایجاد نکرد و تست DISC سالها بعد طراحی و اجرا شد.
تست دیسک (DISC) از محبوبترین تستهای رفتارشناسیه که کاربردهای زیادی در جنبههای مختلف توسعۀ فردی، خانوادگی، شغلی و سازمانی داره. مهمترین مزیت تست دیسک سادگی اونه؛ اگه بخواهید یک تست رو همین الان در ده دقیقه انجام بدید و تغییرات مثبتی رو بر اساس اون در رفتارتون شروع کنید باید تست دیسک رو امتحان کنید.
تست DISC در کنار سادگی، بسیار معتبره و بارها اعتبار نتایج حاصل از اون از نظر آماری بررسی شده. موسسههای زیادی مشغول اصلاح تست DISC و ارائۀ پرسشنامههای دقیقتر و نتایج کاملتر هستند. ساده و کاربردی بودن نتایج حاصل از آزمون DISC باعث شده این تست در زمینههای متفاوتی مانند بهبود ارتباطات فردی، بهبود ارتباطات سازمانی، بهبود سبک تدریس، بهبود فروش، بهبود مدیریت و رهبری و … استفاده بشه.
«شخصیت» یک مفهوم ترکیبیه از هر آنچه ما هستیم شامل رفتار، افکار، هیجانات، انگیزشها، ارزشها و …؛ شخصیت تعریفهای بسیاری داره و درک شخصیت و استفاده از اون در بهبود زندگی، پروسهای زمانبره ولی درک و تحلیل رفتارهای ما سادهتره، چون رفتار قابلمشاهدهست و در صورت نیاز، قابل تطبیق با محیطه.
«رفتار» واکنش انسان به هریک از محرکهای درونی یا بیرونی رفتار نام دارد،برای مثال واکنش چراغ دادن همراه با بوق ممتد یک راننده دربرابر راننده خلافکاری که از کوچهای یکطرفه با سرعت بهطرف ماشین او میآید رفتاری ناشی از محرک بیرونی است.
– می خواهند رییس باشند
– دوست دارند کنترل کارها را در اختیار داشته باشند.
– از مهارت برنامه یزی خوبی برخوردارند.
– از بهانه گرفتن و بهانه گیر ها متنفرند.
– به نتیجه کاری که انجام میدهند فکر میکنند و نتیجه گرا هستند.
– و خیلی زیاد به پول فکر میکنند!
این افراد بطور کلی دارای این شخصیت ها هستند:
شما با به یاد داشتن این ویژگی ها به راحتی میتوانید این افراد را بشناسید :
رفتار های این اشخاص بدین گونه است :
افرادی که دارای چنین شخصیتی باشند را میتواند با یک کلمه به یاد آورد «دورهمی» !!
برای شناخت این افراد کافیست هنگام صحبت آنها به این موارد دقت کنید:
این افراد کاملا متضاد با Steadiness ها هستند آنها یکنواخت ترین گروه شخصیتی هستند،و فقط به جمع آوری اطلاعات علاقه مند هستند و با بکار بردن کلمه «اطلاعات» میتوانید آنها را هیجان زده کنید.
این افراد بطور کلی دارای این مشاغل هستند:
رفتار هایی که اغلب از آن استفاده میکنند:
این چهار گروه به مرور کاملتر شدند و با چهار مولفۀ
D(تسلط)
، I (تاثیر)
، S (ثبات)
و (Cتطابق)
شناخته شدند و مدل رفتارشناسی DISC رو شکل دادند.
حدود 12 سال با کسب و کارهای مختلف و زمینه های متنوع همکاری کردم، هم شکست و روزهای تاریک کسب و کار رو دیدم هم موفقیت های لذت بخش رو تجربه کردم.
قصد دارم درین سایت به مرور مواردی رو که یادگرفتم با شما دوستان عزیز به اشتراک بذارم، به امید اینکه شما هم از بازاریابی نوین و دیجیتال مارکتینگ لذت ببرید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.