جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرکت در نمایشگاه

شرکت در نمایشگاه

نمایشگاه های تجاری یکی از بهترین فرصت ها برای مشاغل کوچک به منظور کسب مهارت های جدید ،کسب مشتریان جدید،برقراری ارتباطات جدید و یافتن ایده های جدید می باشد.این نمایشگاه ها برای تماس چهره به چهره با طیف گسترده مشتریان در مدت کوتاه و با صرف هزینه های مناسب طراحی شده است.این روش در افزایش سود شرکت های نوپا تاثیر چشمگیری دارد و فضای مناسب و نسبتا ارزان را در اختیار آنها قرار می دهد.نمایشگاه ها به دو نوع مختلف تقسیم بندی می شوند:نمایشگاه کالاها و خدمات تجاری،نمایشگاه کالاها و خدمات مصرفی.انتخاب هر کدام از این انواع بستگی به هدف و استراتژی های شرکت دارد .میتئان از این فرصت با صرف زمان و هزینه کم به طور موثر و کارآمد استفاده کرد.

برخی از اصلی ترین دلایل حضور در نمایشگاه ها عبارت اند از:

1.افزایش سطح سفارشات خرید مشتریان

2.جلب مشتریان جدید و بالقوه

3.رویارویی مستقیم با مشتریان،رقبا و تامین کنندگان

4.نشان دادن محصول جدید به شیوه ای که از سایر کانال های بازاریابی امکان پذیر نیست.

5.ارتقای تصویر ذهنی مشتریان از شرکت و پدیدار ساختن نام و نشان تجاری در مقابل نگاه مشتریان

6.آموزش به مخاطبان هدف شرکت

و…

استفاده از هدایای تبلیغاتی برای بهینه سازی حضور نمایشگاهی:

هدایای تبلیغاتی تاثیر به سزایی در بازدید افراد از غرفه های نمایشگاهی شرکت دارند.بازدید کنندگان  بعد از دریافت هدیه دیدگاه های مثبتی به شرکت و محصولات آن پیدا میکنند و در بلند مدت در خاطر آنها میماند.همچنین مطالعاتی در این خصوص انجام شده است که بر این رشد چشمگیر تاکید می کند.

هدف از حضور در نمایشگاه:

1.جذب تعداد قابل توجهی از مشتریان جدید

2.معرفی و نمایش محصولی جدید و تکمیل شده

3.تحقق حجم قابل توجهی از فروش در فرصت مناسبی از نمایشگاه

4.کسب تعداد قابل توجهی از فروشندگان یا درخواست ارائه  محصول پس از پایان نمایشگاه

و…

انتخاب نمایشگاه مناسب:

اجاره  ی هیچ غرفه ای در نمایشگاه ها بدون هزینه نیست پس باید قبل از ثبت نام به جزئیات توجه کرده و در مورد نمایشگاه مربوطه تحقیق کنید تا مطمئن شوید به بهترین شکل نیاز شمارا برآورده میکند یا خیر.

در این خصوص باید پرسش هایی را مد نظر قراردهید مثلا غرفه شما در کدام موقعیت مکانی در نمایشگاه قرار دارد؟ چه میزان فضا در اختیار دارید؟غرفه های مجاور شما در اختیار چه شرکت هایی است؟موقعیت مکان غرفه شما در فضایی پرتردد یا کم رفت و آمد قرار گرفته؟ویژگی های فیزیکی غرفه شما نظیر نورپردازی ، تجهیزات الکتریکی و… در چه حد است؟

انوع غرفه های نمایشگاهی:

1.غرفه های جزیره ای

موقعیت مکانی غرفه در بهترین فضا قرار گرفته است و از تمام جهات (8 جهت)  قابل دیدن است  .این غرفه ها به شرکت های بزرگ خوش نام و خوش سابقه در حضور نمایشگاهی اختصاص می یابد.

2.غرفه های گوشه انتهای سالن

این موقعیت نیز در وضعیت دید مناسب است و از 6 جهت قابل دیدن است و به دلیل برتری برای شرکت های بزرگ حفظ می شود.

3.غرفه های درونی راهروها

این موقعیت در 2 جهت قابل دیدن است. بهترین موقعیت مکانی برای این غرفه ها گوشه های سالن و نزدیک درهای ورودی و خروجی است.

4.غرفه های محیطی

این موقعیت نیز در 2 جهت قابل دیدن است و معمولا برای شرکت های کوچک یا شرکت هایی که برای بار اول در نمایشگاه حضور یابند و یا شرکت هایی که دیر تر از همه اقدام به اجاره غرفه کردند اختصاص دارد.

پیش از برپایی نمایشگاه:

شرکت های موفق قبل از برگزاری نمایشگاه با مشتریان فعلی و بالقوه خود ارتباط برقرار می کنند و حضور خود را در نمایشگاه برای مشتریان ،تامین کنندگان و هم پیمانان خود یاد آوری می کنند.اگر شماره غرفه تان  از قبل مشخص شده آن را در تبلیغات خود ذکر کنید.همچنین با ارسال نامه ها ،پیشنهادات خلاقانه و ارائه ی فرصت هایی برای کسب جوایز نفیس مشتریان را در انتظار برپایی نمایشگاه بگذارید.

یکی دیگر از اقدامات قبل از برپایی نمایشگاه آماده سازی کارکنان برای فعالیت های غرفه و نمایشگاه است.باید مطمئن شوید تعداد کارکنان متناسب با نیاز است و همچنین کارکنانی انتخاب کنید که  متخصص بوده و ویژگی های رفتاری  دوستانه و برونگرا دارند.

برخی موارد لازم برای نمایشگاه:

کاتالوگ ها،نمونه محصولات،هدایای تبلیغاتی ،برچسب قیمت،فرم سفارش،تابلو و علائمورد نیاز برای نصب در غرفه،چیدمان و آراستگی و… . این موارد متناسب با نیاز های هر شرکتی باید لیست شوند.

هنگام برگزاری نمایشگاه:

قبل از شروع بازدید در محل حاضر شوید و اطمینان حاصل کنید.هماهنگی های لازم را به طور کامل انجام دهید و سعی کنید همه کار هارا قبل از شروع بازدید انجام دهید و فقط در روز بازدید نمونه کالا ها و بروشور ها و سایر اطلاعات مورد نیاز را به غرفه انتقال دهید.

همزمان با برپایی نمایشگاه:

از بازدیدکنندگان استقبال کافی به عمل آورید  و خدمات خود را معرفی کنید.تبلیغات خود را همزمان با توضیحات ارائه دهید و تلاش کنید بازدید کنندگان را به گفت و گوی متقابل دعوت کنید و نیازشان را برآورده سازید.همچنین از توقف بازدیدکنندگان در مقابل غرفه ی خود تشکر کنید.اطلاعاتی در باره ی زبان بدن به دست آورید و از حرکات خود اطمینان حاصل کنید.در مقابل بازدیدکنندگان هیچ گاه ننشینید مگر آنکه مشغول مذاکره ای باشید.چهره ای بشاش و دوستانه داشته باشید و اگر اتفاقات بر اساس پیش بینی ها و برنامه های شما پیش نرفت ناراحت نشوید و مثبت بیاندیشید.همچنین از دادن اطلاعات اضافه و بیش از حد به مشتریان بپرهیزید.

نکته ی آخر اینکه فروشندگان حرفه ای با استفاده از شوخ طبعی و گفت و گو از فرصت استفاده می کنند و سطح خرید را بالا می برند.اگر برنامه هایی نظیر قرعه کشی یا مسابقه دارید مشتریان را برای شرکت در آن تشویق کنید.

پس از برپایی نمایشگاه:

اطمینان حاصل کنید که بعد از اتمام نمایشگاه با مشتریان خود ارتباط برقرار می کنید. با ارسال کارت یا نامه های تشکر یا کاتالوگ های تبلیغاتی رابطه ی بلند مدت خود با مشتریان را حفظ کنید.مشتریان جدید را به بانک اطلاعات خود افزوده تا به این ترتیب با ارسال نامه های متوالی فعالیت های بازریابی شما تداوم یابد و برای نمایشگاه های بعدی از آنها دعوت کنید.در آخر کارکنان خود را دعوت کرده و جلسه ای برای ارزیابی نمایشگاه و بررسی نقاط ضعف و قوت ترتیب دهید و نکات مهم را فهرست کنید و از مهارت ها،تجربیات و ایده های کارکنان موفق استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید