جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تولید محصول منحصر به فرد، استراتژی برای برنده شدن در رقابت بازاریابی

تولید محصول منحصر به فرد، استراتژی برای برنده شدن در رقابت بازاریابی

امروزه شاهد تنوع بسیار زیاد محصولات و خدمات  هستیم و این به عنوان یک تهدید و شروع یک رقابت بزرگ برای افرادی که در این حوزه ها فعالیت می کنند به حساب می آید  .چیزی که بسیار حائز اهمیت است پاسخ به این پرسش است که چگونه می توان با غول های صنعت رقابت کرد؟و چگونه میتوان با امکانات و بودجه کم شروع به کار کرد؟ بی شک یکی از فاکتورهای قوی و مهم در این حوزه تولید محصول منحصر به فرد است.به عنوان مثال در ایران رستوران های بسیاری فعالیت می کنند و شاید کم و بیش هم موفق بوده و مشتری های خود را داشته باشند اما ایا رستورانی هست که به عنوان اولین گزینه در ذهن مشتری نقش ببندد از این جهت که نسبت به سایر رستوران ها مزیت بیشتر و یا ایده ی جدید تری داشته باشد؟ پاسخ به این سوال همان منحصر به فرد بودن است.چه بسا بسیار دیده شده که بسیاری از شرکت ها با یک ایده ی ساده و کاربردی و ایجاد تمایز میان خود و رقیبان مسیر رشد را برای خود هموار کرده و صاحب سرمایه عظیمی شده اند.

اما چرا منحصر به فرد بودن به عنوان یک استراتژی مهم مطرح می شود؟در عصری که زندگی می کنیم افراد روزانه با حجم قابل توجهی تبلیغات از چندین رسانه مواجه می شوند و اگر کسی به دنبال محصولی خاص باشد طبیعتا هزاران گزینه پیش رو دارد و به طبع انتخاب برای مخاطب دشوار است و در نهایت به ناچار گزینه ای را انتخاب می کند اما اگر گزینه ی خاصی در این میان خودنمایی کند قطعا شانس انتخاب بالاتری دارد پس هر شرکتی باید همواره این سوال را از خود بپرسد که وجه تمایز ما با سایر رقبا در چیست و در صدد این جواب بکوشد تا در این عرصه به دام یکنواختی و در نهایت شکست نیافتد و همواره حرفی برای گفتن به مشتریان خاص خود داشته باشد.

عوامل موثر بر ایجاد تمایز محصول با محصولات مشابه :

1.هویت بخشیدن به محصول:

اگر برای خرید محصولی به فروشگاه بروید محصول بی نام و نشان را خریداری می کنید یا محصولی که دارای لیبل و بسته بندی مناسب است؟مثلا اگر بخواهید  یک میوه ی معمولی بخرید که بعضی از انها در بسته بندی خاص هستند و مارک مخصوصی دارند و بعضی دیگر یک جا در سبدی ریخته شده اند و از نظر قیمت تفاوت کمی دارندکدام یک را انتخاب می کنید؟قطعا پاسخ مورد اول است.بنابراین یکی از راکارها خارج کردن محصول از حالت بی نام ونشانی و بی هویتی است.

2.ایجاد طبقه بندی جدید و منحصر به فرد:

بی شک اگر شما نیز یک محصول مشابه با سایر محصولات داشته باشید یکی دیگر از راه های موثر ایجاد طبقه بندی جدید است.مثلا اگر شرکت اپل محصول پخش کننده ام پی تری خود را در دسته بندی جدید ایپاد ها قرار نمیداد باید رقابت سخت تری با تمام پخش کننده های موجود می کرد.

3.ایجاد تغییر در جایگاه محصول:

گاهی پیش می آید که محصولات جدیدی کشف و تولید می شوند اما مردم به دلیل عدم شناخت استقبال چندانی از آن محصول نمی کنند اینجاست که بایستی جایگاه محصول را تغییر داده و به گونه ای هنرمندانه با ذهنیات مشتری پیوند دهیم تا بتواند در ذهن خود شباهتی میان آن چه تا به امروز استفاده میکرده و محصول جدیدی که دارای مزیت های بیشتری است بیابد.مثلا اگر یک لوازم برقی خانگی جدید یا یک ماشین جدید تولید می شود آن شرکت باید درک خوبی از این محصول و مزایای آن نسبت به محصول قدیمی ایجاد کند.

اما در حالت کلی چه فاکتور هایی  در ایجاد تمایز  بی تاثیر اند؟در عصر جدید همه ی صاحبان مشاغل به نوعی میخواهند محصولات و خدمات با کیفیت به مشتریان ارائه دهند بنابراین این موضوع امری طبیعی به حساب می آید پس در پیام های بازاریابی خود تا حد ممکن از تعریف کردن راجع به کیفیت محصول بپرهیزید.مورد بعدی مشتری مداری است . این مورد نیز جز فاکتورهای رقابتی برای کسب و کار به حساب نمی آید چرا که بسیاری از شرکت ها مشتریان ثابت و قدیمی داشتند و درصد قابل توجهی از آنها را کاملا بی دلیل از دست داده اند .آمارها نیز این موضوع را تاکید می کنند و نشاندهنده ی این است که رضایت مشتری به معنی متعهد بودن او نخواهد بود.و آخرین مورد قیمت پایین است.بسیاری از افراد تازه کار بر ان باورند که قیمت پایین برای شروع و همچنین ایجاد تمایز بسیار موثر است در حالی که کاملا اشتباه است و به صورت برعکس عمل می کند در واقع هیچ گاه نباید قیمت را ملاک برای تمایز قرار داد اما قیمت گذاری بالا با توجه به پیشینه ی فروش نشان داده که تمایزاتی ایجاد می کند.

4 راهکار برای ایجاد تفاوت میان رقبا

  1. اول بودن:

یکی از فاکتورهای لازم برای بازار یابی اول بودن است به این معنی که ایم موضوع خاص این ایده خاص مختص ماست و اگر بعد از این مشاهده شود قطعا نمونه برداری از ما بوده است. البته اول بودن کافی نیست بلکه اول ماندن مهم است بساری از شرکت ها با این که ایده های نو دادند و پیشتاز بودند بعد از مدتی شکست خوردند و از بازار رقابت خارج شدند.

2.به تصاحب در آوردن یک ویژگی خاص:

یک شرکت برای موفقیت باید روی یک موضوع خاص تمرکز کرده و آن را ارتقاع دهد البته میتواند در چندین زمینه خود را ارتقاع دهد اما فقط با یک مورد به خصوص میتواند شناخته شود و تمایز ایجاد کند اگر طمع در تصاحب چندین خصوصیت اتفاق بیوفتد قطعا نتیجه نخواهد داد. مثلا مایع ظرف شویی دورتو خصوصیت لکه بری را وجه تمایز خود ساخته است از این پس اگر کسی دغدغه ی بردن لکه های روی ظرف را داشته باشد قطعا اولین انتخاب دورتو است.

3.رهبری بازار در فروش، فناوری و عملکرد:

رهبر بودن به خودی خود تمایز ایجاد می کند که در حوزه های مختلف بررسی می شود.رهبری در فروش به این معنی است که چقدر توانایی در فروش دارید و سوابق گذشته باعث فروش بیشتر می شود.رهبری در فناوری به این معنی است که اولین نفر در برداشتن گامی جدیدو ایده ای نو  هستید و این را در بازاریابی جدید لحاظ میکنید .رهبری در عملکرد نیز یعنی شما محصولاتی را عرضه می کنید که شاید پرفروش نباشند اما عملکرد انها انقدر خوب است که مشتریان خاص آن حوزه طرفداران سفت و سخت آن محصول اند.

4.ایجاد محدودیت در بازار:

یکی دیگر از بهترین راه ها برای تمایز، کوچک کردن دامنه ی مخاطبان است هرچه جامعه ی مشتریان زیاد تر باشد ایجاد تمایز سخت تر است.بنابراین دادن ایده  برای قشری خاص فاکتوری قابل تامل برای ایجاد تمایز در بازار امروزی است.

دیدگاهتان را بنویسید