جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ترویج روش افزایش سریع فروش

ترویج روش افزایش سریع فروش

روش های بازاریابی ترویجی شامل تخفیف دادن،برگرداندن بخشی از وجه پرداختی به مشتری ، دادن جوایز و… می باشد.اما امروزه روش برگرداندن مبلغ به مشتری در حال حذف شدن است زیرا بسیاری از مشتریان وقت و صبر برای این کار ندارند،همچنین تخفیف دادن نیز راه حل مناسبی برای افزایش فروش نیست.

اما سیستم بازاریابی ترویجی چگونه است؟فرض کنید در شرکتی کار می کنید که علی رقم تصورتان فروش در آن سال کاهش پیدا کرده است در حالی که طبق محاسبات شما نباید این اتفاق می افتاد، در این موقعیت بهترین راه حل بازار یابی ترویجی است که در گذشته به آن فروش فوق العاده می گفتند.اغلب بر این باور اند که فروش فوق العاده یعنی کاهش قیمت برای فروش بیشتر ولی بازار یابی ترویجی اهداف استراتژیکی مانند گسترش تصاویر برند،پشتیبانی از ابتکارات استراتژیک،افزایش فروش و هدف گیری بخش های بازاری خاص را دنبال می کند.این روش یک تکنیک انگیزشی و پرکاربرد است که نتایج سریع و قابل اندازه گیری ایجاد میکند.

9روش بازار یابی ترویجی:

1.قرعه کشی و مسابقات

قرعه کشی و مسابقات ابزاری مهم برای ترویج است که روش های گونتگونی برای انجام آن وجود دارد مثلا مسابقات تلفنی تلوزیونی و رادیویی ، شماره کد های اینترنتی،مشخص کردن سریع برنده با باز کردن محصول و… . جایزه ها میتوانند خیلی بزرگ یا کوچک باشند در حالت عادی می توان یک جایزه اصلی و تعدادی جوایز خاص در نظر داشت.این روش زمانی مفید است که فروشنده هیچ چیز جدیدی برای تبلیغات ندارد و با این کار نظر مشتری را به محصول خود جلب می کند.

2.جلب توجه افراد در محل فروش محصولات:

این روش نوعی خلاقیت خارق العاده است که تصویری از کالا را به صورت ماهرانه به نمایش می گذارد و به فروشندگان آن فروشگاه به شدت بستگی دارد که چه ایده ای برای قرار دادن تبلیغات در جاهای مناسب می دهند و کالا را در معرض دید بیشتر قرار می دهند.

3.کوپن:

مردم علاقه ی شدیدی به کوپن ها دارند .در اواسط دهه ی  90 میلادی شایعه ای از شرکت پروکتر اند گمبل پراکنده شد که این شرکت قصد حذف کوپن ها را دارد و موجب اعتراض مصرف کنندگان شد.35000 مصرف کننده عریضه ای برای حفظ کوپن ها نوشتند و خواستار حفظ آن شدند که در نهایت دادستان کل با آنها موافقت کرد و مجددا کوپن ها برگشتند.

این نشان می دهد کوپن ها مورد تایید مردم اند و مزایایی مثل کنترل سطح فروش بر اساس مقدار تخفیف،کنترل هزینه،تعیین محدوده زمانی اعتبار کوپن ها را دارا هستند.

4.برگرداندن بخشی از مبلغ یا استرداد وجه

این روش شاید در صنعت اتومبیل طرفدارانی داشته باشد زیرا به مدیریت مازاد انبار کمک می کند اما در مشاغل دیگر ممکن است علاقه مندان کمی داشته باشد به خصوص برخی از خرده فروشان که به دلایل متعدد در برابر استرداد وجه مقاومت میکنند،برخی دیگر نیز معتقد اند این کار با برند سازی قیمت های پایین متناقض است.

5.پیشنهاد تخفیف

اگر شرکتی بخواهد تخفیف زیادی به مشتری بدهد قطعا ورشکست می شود و سوال اساسی این است که چگونه تخفیفی اعمال کنیم که فروش و سود بالا حاصل شود.معمولا خریداران با 3 روش به تخفیفات پاسخ میدهند :انتخاب استفاده بیشتر از محصول،یافتن راه های جدید برای استفاده از محصول،ذخیره کالا برای استفاده آتی.

نکته ای که حائز اهمیت است آن اس که تخفیف دادن ،بسیار مشتری را جذب می کند اما این باعث نمیشود که با فروش بالا هزینه های تخفیف جبران شود پس باید تعادل رعایت شود.

6.وفادار ساختن مشتری

این روش به سرعت در حال رشد است.تحقیقات نشان میدهد این روش در افزایش سود بسیار موثر است.در واقع برنامه ی وفادارسازی 4 مرحله دارد:ثبت نام مشتریان،جمع آوری و پردازش داده ها،برقراری ارتباط با آنها برای ایجاد روابط ،و در نهایت ارزیابی و تقویت برنامه وفاداری.

معمولا وقتی این روش را شروع می کنید خاتمه دادن به آن بسیار دشوار است.

7.ارائه نمونه محصول

شاید این بخش از قدیمی ترین روش ها باشد.در قدیم فروشندگان در مغازه های کوچک خود برای فروش یک آبنبات و یا مقداری ترشی می دانستند که ارائه ی مقداری نمونه محصول باعث افزایش فروش می شود.امروزه نیز بازاریابان این روش را روشی کارآمد می دانند که استفاده از آن روز به روز در حال افزایش لست.اما باید توجه کردکه در مورد محصولاتی که نیاز به استفاده مکرر برای ظهور نتیجه دارند ارائه ی نمونه محصول توصیه نمی شود.باید اجازه دهید طیف مشتریان علاقه مند به محصول مورد نظر مشخص شوند و اظهار کنند که محصول مناسب آنهاست یا خیر.همچنین از این روش برای  از بین بردن بدنامی و یا ضربه زدن به رقیب مشهور خود میتوانید استفاده کنید.

8.بازاریابی رویدادی

بعضی از برنامه های ترویجی با رویداد های عمده و مناسبت های خاصی مثل المپیک،مسابقات جهانی و قهرمانی و…که مردم به آنها علاقه دارند به وقوع می پیوندند. به عنوان مثال تبلیغاتی که در زمین های فوتبال انجام می شود به این معنی است که از علاقه ی مردم به آن مکان در جهت نمایش محصول خود استفاده می کنند.

9.اهدای جوایز

همه ی ما تا به امروز حداقل یک محصول دیده ایم که داخل آنها جوایزی گذاشته شده است و این ترفند بسیار هوشمندانه و محبوب است.بسیاری از شرکت ها مانند happy mealsمک دونالد از این ترفند استفاده می کنند و بسیار نتیجه بخش است چرا که بیشتر خرید های فروشگاهی با تصمیمات لحظه ای انجام می شود.حتما به این موضوع توجه کنید که جوایز را متناسب با محصول انتخاب کنید ،همچنین این جوایز را طوری در نظر بگیرید که قابلیت استفاده داشته و با کیفیت مناسب باشد در غیر این صورت ورشکست خواهید شد.

شما به کمک این روش ها می توانید عملکرد خود را ارزیابی کنید و نتایج را مقایسه کنید و نتیجه بگیرید که آیا برنامه ی ترویجی در میزان فروش شما موثر بوده و یا باعث ضرر و زیان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید