جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بازاریابی مدرن

بازاریابی مدرن

شاید این سوال برای هر فردی که به گونه ای در حوزه ی تجارت فعالیت میکند پیش آید که علت ورشکستگی بسیاری از مشاغل در بازه های زمانی کوتاه و بلند در جوامع پیشرفته و در حال پیشرفت چیست؟گروهی بر این عقیده اند که عدم توانایی در ارائه ی یک محصول و یا خدماتی در حوزه ی مورد نظر علت اصلی ورشکستگی صاحبان تمامی این شرکت ها و مشاغل است اما واقعیت این است که بیش از 80% این مشاغل به علت ضعف در بازاریابی و عدم توانایی در جذب مشتریان دچار شکست شده اند. بدیهی است که تقویت بازاریابی و ارائه ی راهبرد های جدید پلی برای موفقیت و پیشی گرفتن از رقباست.

بازاریابی مدرن چیست؟

در بازاریابی مدرن تمامی فعل و انفعالات مربوط به این حوزه به صورت مجموعه ای از کارها در کنار هم معنی پیدا می کنند به این معنی که هر گونه فعالیتی از سوی شما برای مشتری پیامی را به همراه دارد و مجموعه ی این پیام ها بر تصمیم گیری مشتری اثر بسزایی دارد.به عنوان مثال طراحی تیزرهای تبلیغاتی و  کلامی که در این تیزر ها استفاده میشود ،رفتار کارکنان، طراحی محصول و…همه و همه برای جلب توجه و رضایت مشتری به عنوان نیاز اصلی به حساب می آیند.نکته قابل توجه این است که ایده های جدید کمک شایانی به ارتقاع درجه ی بازاریابی می کند.علاوه بر رعایت تمام این اصول ،رسانه و مخاطب نیز جایگاه ویژه ای دارند به این معنی که با افزایش رسانه ها انتخاب بهترین رسانه متناسب با محصول و انتخاب دسته ی خاصی از مخاطبان که علاقه مند به محصول مورد نظر هستند اهمیت فراوان دارد.بی شک اگر بازاریابی با شکست مواجه شود در انتخاب یکی از این سه مورد یا هر سه آنها اشتباه کرده است.به عنوان مثال اگر فروشگاه لباس کودکی قصد تبلیغات داشته باشد و از رسانه ای مانند روزنامه شروع به بازاریابی کند قطعا دچار مشکل می شود.

تفاوت بازاریابی مدرن و بازاریابی در گذشته:

در گذشته بازاریابی به اینگونه بود که وقتی فردی شرکتی را ثبت و یا شغلی را آغاز می کرد هیچ استراتژی برای جذب مشتری متصور نبود و صرفا تبلیغات را برای اگاهی افراد از این کسب و کار ارائه میداد فارق از این که چه تاثیری بر جذب مشتری دارد و در واقع به این سوال بزرگ مشتری که چرا باید از این شرکت خرید کنم پاسخی نمیداد،اما بازریابی در عصر جدید  چنان موشکافانه و دقیق مسائل را بررسی می کند که تفاوت آن با گذشته کاملا مشهود است و می توان سیر تحول را در آن دید چرا که بسیاری از مشاغل در ورطه ی سقوط بوده و در دقیقه های آخر بازاریابی مدرن به داد آنها رسیده و به طرز باورنکردنی فروش محصولات بالا رفته است.بنابراین فاکتور های رسانه،پیام و مخاطب 3 عنصر اصلی و حیاتی در امر بازاریابی اند.

اهمیت بازاریابی

اهمیت بازار یابی آنجایی خود را نشان می دهد که افزایش رقبا روز به روز مشاهده می شود چرا که اگر محصولی منحصر به شرکتی خاص باشد و بدون رقیب نیاز به هیچ استراتژی احساس نمی شود.این استراتژی ها و حرکت به سوی تامین خواسته های مشتری و جلب رضایت آن عرصه را تنگ می کند و به طبع آن افرادی موفق اند که در این مسیر کاملا آگاهانه و با پشتکار حرکت کنند.

مدل های تبلیغاتی در عصر جدید

اگر واقع بینانه نگاه کنیم تبلیغات یکی از آسان ترین و سریع ترین  روش ها برای فروش محصولات است به طوری که به محض  آگهی کردن تبلیغ در هر رسانه ای و باتوجه به خوب بودن تبلیغ از همان تبلیغ اول فروش آغاز می شود چه بسا هنوز هم شاهد مشاغلی هستیم که با تبلیغات ضعیف ضررو زیان فراوانی متحمل شده اند. اما آیا تبلیغات  ساختار خاصی دارند و رعایت اصول آن باعث فروش بیشتر می شود؟در این مطلب میخواهیم   ساختار های یک تبلیغ و مراحل ساخت آن را به صورت کاربردی بررسی کنیم.

سالانه هزینه های گزافی بابت تبلیغات صرف میشود و هر سال به این مبالغ پنج درصد اضافه می شود بنابراین با تبلیغات نامناسب و ضعیف در واقع ضرر قابل توجهی به شرکت و سرمایه اش زده می شود.در این میان آگهی هایی هستند که حتی فروش را کاهش می دهند این موضوع  نشان می دهد تبلیغاتی که منجر به فروش شود برای یک کمپانی امری مهم است .

نکته مهم و حائز اهمیت این است که اکثریت بر این باور اند که افراد گرافیست بسیار برای تبلیغات مناسب اند  اما این گونه نیست  و افرادی مناسب این کار اند که در مورد بازاریابی و تبلیغات آگاهی کافی داشته باشند.

تبلیغات چیست؟و چه اهدافی را دنبال می کند؟

عملیاتی است که طی آن صاحبان مشاغل با هدف جلب توجه و جذب مشتری برای فروش محصولات خود هزینه می کنند که البته این پروسه به زمان هم نیاز دارد.دو هدف اصلی برای تبلیغات 1.رشد سریع فروش و 2.برند سازی و معروفیت هستند.با توجه به آمار جهانی و پیشرفت فناوری هنوز هم تبلیغات چاپی در مجلات و روزنامه ها  بیشترین جایگاه را دارند.

تفاوت اطلاع رسانی با تبلیغات

تبلیغات به مشتری انجام یک اقدام یعنی خرید محصول  را گوشزد می کند اما اطلاع رسانی صرفا پیامی را به خواننده میدهد و او را از وجود محصولی یا خدماتی آگاه می کند.

دو اشتباه رایج

اولین اشتباه رایجی که گروهی از شرکت های نوپا انجام می دهند تقلید از روش های تبلیغاتی شرکت های بزرگ است .این شرکت ها با دست خود تجارت خود را نابود می سازند زیرا شرکت های بزرگ سالیان دراز بر روی برند سازی کار کرده و هزینه های بالایی پرداخته اند.دومین اشتباه استفاده از بعضی کلمات و اصطلاحات است که در طول این سال ها بار معنایی خود را از دست داده اند و به تبلیغات بی هویت معروفند مثلا بسیار با کیفیت،پایین ترین قیمت و… این نوع تبلیغات شما را هیچ گاه به موفقیت نمی رسانند.

برای تشخیص اینکه آیا تبلیغات شما بی هویت است یا خیر سه سوال رایج مطرح می شود.1.مخاطب بپرسد از کجا معلوم؟ این سوال یعنی شما در تبلیغات ادعایی دارید و از کلمات بی هویت استفاده کرده اید که به مخاطب اجازه ی این سوال را می دهید 2.رقبای شما ادعای مشابه شما دارند؟ اگر این طور است تبلیغ شما بی هویت است.3. ایا میتوان نام شما را از تبلیغ حذف و نام رقیبان را جایگزین کرد؟اگر پاسخ مثبت است تبلیغات شما 100% بی اعتبار است.

مدل IEEO

این مدل جدید تبلیغات بر اساس میزان حوصله و تمرکز افراد طراحی شده است.هر تبلیغی باید 4 عمل مهم را انجام دهد.

1.وقفه(interrupt)

پیام باید به صورت ناگهانی  توجه مخاط را جلب کند و در ذهن او وقفه ایجاد کند.

2.جذب(engage)

باید پیام به گونه ای باشد که مخاطب را تا آخر همراه خود کند و به مخاطب قول هایی داده شود که در پایان مطلب به آن دست یابد.

3.آموزش(educate)

آموزش مهم ترین مرحله در تبلیغات است.بسیاری از افراد برای اینکه اطلاعاتی از محصول ندارند از خریداری محصول یا دریافت خدمات خودداری می کنند.اطلاع رسانی کار یک بازاریاب است.

4.پیشنهاد(offer)

بسیاری از مشتریان قدم اول را بر میدارند اما در قدم های بعدی نمی دانند به کدام سو باید حرکت کنند.به مشتری پیشنهاداتی بدهید تا مطمئن شود می تواند بدون ریسک قدم بعدی را بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید